![]()
|
|
Ontsnapping
Dat een boeddhistisch buurtje juist in een sloppenwijk ontstaat is
logisch: er wonen veel Dalits. Dharavi herbergt een massa plattelanders
die in de stad werk hopen te vinden. Zo ook Mukund Nagar,
oorspronkelijk bewoond door hindoes en boeddhisten maar inmiddels
voornamelijk door de laatsten. Anand Krishna Salvi (41) is voorzitter
van de boeddhistische gemeenschap in Dharavi en vertelt dat
ongeveer tweehonderd huishoudens de bihar, de tempel in Mukund
Nagar bezoeken. We lopen erheen, hij staat op een binnenpleintje
waarop een paar smalle straatjes uitkomen. Kinderen rennen er lachend
in het rond en vrouwen spelen een pionnenspel op een bord
dat met witte verf op de grond is getekend.
Salvi schuift de blauwe deur van de bihar open
en stapt naar binnen. De kinderen die daarnet
nog alle kanten op vlogen, volgen hem rustig
naar binnen en knielen voor het Boeddhabeeld.
De oudere steken wierookstokjes aan en zetten
die naast het portret van Ambedkar.
Salvi vertelt dat dalits door hun bekering een
nieuwe identiteit aannemen. ‘Het boeddhisme
stelt ons in staat te ontsnappen aan het kastenstelsel
dat ten grondslag ligt aan het hindoeïsme.
Je kunt ons niet meer onaanraakbaar
noemen en dirty names geven als ‘steen’. Onze
boeddhistische namen zijn groots.'
Het boeddhisme geeft de voormalige Dalits
een gevoel van eigenwaarde. Terwijl ze voorheen
amper deel uitmaakten van de Indiase
samenleving, voelen ze zich nu verbonden met
boeddhisten over de hele wereld. ‘We hebben
nu internationaal prestige,' zegt Salvi, 'we leggen
via Facebook contact met boeddhisten in
Thailand, Sri Lanka, Japan. Hierdoor krijgen we
zelfvertrouwen.’
Anders dan hindoes hebben boeddhisten geen blind vertrouwen in
een hogere macht in de vorm van een god of goden. Ze geloven dat
alles in het leven verloopt volgens de wet van oorzaak en gevolg. Dat
betekent dat je het leven zelf in de hand hebt, dat je zelf verantwoordelijk
bent voor de dingen die je overkomen. In het boeddhisme zijn
groepen minder belangrijk dan het individu en is in principe iedereen
gelijk. Natuurlijk bestaan er vele stromingen. De bekeerde Dalits
volgen het boeddhisme zoals Ambedkar dat opvat en beschrijft
in zijn boek: The Buddha & His Dhamma.
Zelfvertrouwen
Dr. Shailesh Kumar, assistent-professor in sociale uitsluiting aan
het Tata Instituut in Mumbai, werd als boeddhist geboren. Zijn ouders
bekeerden zich, in navolging van Ambedkar. Kumar is zijn ouders
er dankbaar voor, omdat het zijn positie in de maatschappij
veranderd heeft en hij nu zelfs studenten lesgeeft. 'Het kastestelsel
is formeel afgeschaft,' zegt hij, 'maar het is nog steeds realiteit
in de Indiase samenleving. In de stad is dat minder voelbaar dan
|
Daar weet mevrouw Sakpal, tachtig jaar oud, alles van. Ze woont al heel wat jaren in Mukund Nagar, maar ze komt uit het geboortedorp van Ambedkar. 'Mijn voorouders mochten niet eens kleding aan in het dorp,' vertelt ze, 'en ze moesten hun slippers op hun hoofd dragen als ze het dorp betraden. Dalits mochten ook niet in het centrum wonen.' Ze hoorde bij de half miljoen Dalits die zich samen met Ambedkar bekeerden, en veranderde haar naam. Ze heeft zes kinderen en een heleboel kleinkinderen die allemaal als boeddhist geboren zijn. Ze gelooft dat hun boeddhistische naam hen kansen geeft op een betere toekomst.
Educatie is een belangrijk onderdeel van het bekeringsproces. Salvi verspreid boeken over Boeddha en het verhaal van Ambedkar onder de wijkbewoners. Buurtgenote Sryata Sadanoud Jadhav (35) vertelt dat ze dankzij die boeken naar haar eigen gedachten luistert in plaats van naar de opinie van anderen. ‘Niemand kan zeggen dat ik niets waard ben. Ik weet wel beter en dat geeft me zelfvertrouwen.’ Maar hoe zit het met de maatschappelijke realiteit? De boeddhisten mogen zich dan ontworsteld hebben aan hun Dalit-identiteit, maar wat zegt dat als de rest van India hen nog gewoon als Dalits ziet en behandelt? Bekering tot het boeddhisme, zo luidt het antwoord, is een revolution of the mind. ‘Als je geestelijk vrij bent’, zegt Kumar, 'zul je het pad van de vrijheid bewandelen.’
Deze productie werd gemaakt in het kader van het journalistieke trainingsprogramma van Beyond Your World.
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
