![]() Laatste nummer - of niet?Ruim dertig jaar berichtte India Nu
over politieke, sociaaleconomische
en culturele gebeurtenissen in
India. Maar terwijl India zich
explosief ontwikkelde, daalde de
belangstelling voor de neerslag
daarvan op papier. De gestage
afname van het abonneebestand
deed ons besluiten er een punt
achter te zetten. Of wordt het een
komma?
![]() Een tiental jaar geleden begon het aantal abonnees te dalen. Deels als gevolg van vergrijzing, deels door een tekort aan geld voor marketing. Ongetwijfeld speelt ook het uit de gratie raken van papieren media een rol, en de informatievloedgolf van het internet. Met spijt in het hart moeten we erkennen dat India Nu niet langer voldoende draagvlak heeft. Toch denken we dat er wel degelijk een enthousiast en groot publiek is voor veelzijdige, levenslustige journalistiek over India. We noemen een aantal brandpunten, waaronder de thema’s waarop de LIW zich, in samenwerking met partnerorganisaties, een stevige reputatie heeft verworven. De Indiase economie groeit, en dat doen ook de banden daarvan met Nederland. Met de mondiale verstrengeling van handels- en productieketens neemt de verantwoordelijkheid toe van bedrijven hier voor arbeidsomstandigheden daar. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is hot. Indiase bevolkingsgroepen die eeuwenlang het onderspit dolven, treden krachtig naar buiten. Mensenrechtschendingen als slavernij, kinderarbeid en verkrachting komen vaker aan het licht en veroorzaken wereldwijd verontwaardiging. Wetenschappers en professionals vinden in India een proeftuin voor de toekomst. Zo onderzoeken stedenbouwkundigen hoe India slimme, duurzame steden kan bouwen, buigen biologen zich over het behoud van de biodiversiteit en zoeken milieuwetenschappers oplossingen voor de explosieve verkeersdruk. India is een cultureel luilekkerland. Denk niet alleen aan tempels en tikka massala, maar ook aan popmuzikanten die klassieke Indiase muziek versmelten met hiphop, aan Bollywoodfilms met sterren als halve goden, aan literatuur die heikele thema’s aansnijdt als trouwen uit liefde en de overschrijding van kastegrenzen. Een laatste brandpunt dat we willen noemen is India als reisbestemming. Het land is populair bij mensen die op zoek zijn naar cultuur, verdieping en spiritualiteit, bij ecotoeristen en bij iedereen die zich wil onderdompelen in de energie van die gigantische bijenkorf. En voor berichtgeving over deze veelbewogen en bewegende samenleving zou geen publiek zijn? Wij denken van wel – maar dan op het internet.
Namens redactie, vormgeving en LIW, Hannah Valk
|
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
