|
|
Vihir
Met zijn inzending Vihir ('The Well') neemt de Indiase filmmaker Umesh Vinayak Kulkarni voor de tweede maal deel aan het IFFR. In 2008 was op het filmfestival in Rotterdam zijn film Valu (‘The Wild Bull’) te zien.
The Well is een bitterzoet verhaal, adembenemend mooi gefilmd tegen de achtergrond van de grootsheid van de aanrollende Indiase bekkens. De jonge Sameer verlaat de stad met zijn ouders om hun familie op het platteland te bezoeken. Ze zijn bezig met de voorbereidingen voor een huwelijk. Sameer heeft echter maar een doel voor ogen: zijn neef en beste vriend Nachiket zien. De twee jongens – pubers nog – zijn onafscheidelijk. Sameer kijkt op tegen zijn oudere vrijdenkende neef die hem vele waarheden leert. Ze staan op een kruispunt in hun leven, de overgang naar volwassenheid. De onschuld van het kind-zijn glipt langzaam weg. Het keerpunt wordt gemarkeerd door het lot van Sameers nicht die door de familie tot een huwelijk gedwongen wordt. De familie heeft alleen maar oog voor de voordeeltjes die hen dat oplevert. Nachiket raakt bijzonder van slag door dit huwelijk, zo zeer zelfs dat hij het op een gegeven moment niet langer meer kan verdragen. Dit leidt tot de daad die Sameers leven voorgoed zal veranderen.
‘Kulkarni weet de subtiele emoties en stemmingen van zijn karakters te vangen in een visuele stijl die doet denken aan de grote namen van de Bengaalse art cinema, terwijl hij tezelfdertijd de schoonheid van de dosti (beste vrienden zijn) verkent’, aldus schrijver en filmkenner Cary Rajinder Sawhney.
Prijzen
Kulkarni (1976, Puna) heeft ervoor gekozen
om de film in zijn moedertaal, het Marathi,
te maken. Dat is bijzonder voor een filmhuisfilm.
‘Hindi heeft misschien een groter
bereik,’ zegt hij, ‘maar ik ken de nuances
in het Hindi niet zo goed als in het Marathi.
Bovendien: welk Hindi zou ik moeten
kiezen? Er zijn zoveel soorten Hindi.’ De
filmmaker wist in 2005 de aandacht op
zich te vestigen met zijn korte documentaire
The Grinding Machine. Deze vertelt het
verhaal van een 10-jarige jongen uit een
arme familie die door geluid te maken met
een machine hun levens verandert. De film
werd geroemd vanwege zijn portrettering
en de natuurlijke performances en viel in de
prijzen.
Kulkarni is begonnen met korte producties
als Darshan, Satyakam en Save the Children.
Voor The Wild Bull (2007) ontving hij prijzen
voor beste regisseur en beste camerawerk op het Puna Internationaal Filmfestival in
India en voor ‘succesfull screenings’ op het
IFFR.
'The Well is een autobiografisch verhaal
waarvan ik heel graag een film wilde
maken’, zegt Kulkarni in een interview.
Hij heeft daar wat fictieve elementen aan
toegevoegd. Is hij benieuwd hoe het publiek
zal reageren? ‘Het succes van een film
wordt niet bepaald door kijkersaantallen,
maar eerder door hoe diep de indruk is die
de film op het publiek achterlaat’, aldus de
filmmaker.
|
Kelkunnundo?
Bijzonder op het 39e IFFR is de inzending van actrice en filmmaakster Geetu Mohandas (1981). Deze beroemde Keralaanse die al op haar vijfde begon met acteren, debuteert nu met haar film Kelkunnundo? (‘Are You Listening?’). Het is een korte film over een blind meisje dat woont in een omgeving die in korte tijd verandert en het trauma dat verandering meebrengt. Haar gedachten worden prachtig verbeeld in animaties. Mohandas: ‘Op de paar jaar na die ik in Kerala woonde, heb ik mijn hele leven in het buitenland doorgebracht. Toen ik er later op bezoek kwam zag ik dat de veldjes waar ik altijd speelde verdwenen waren en dat er een sportcentrum voor in de plaats was gekomen. De minder fortuinlijke kinderen stonden achter een omheining te kijken hoe de andere kinderen aan het spelen waren. Ik besloot er een film van te maken. Ik heb een visueel gehandicapt meisje gekozen omdat ik blind was voor de verstedelijking. Én ik wilde een onschuldig perspectief.’
Een kat en een vlieg
De hoofdrol van het meisje Hasna wordt vertolkt
door de vierjarige Asna. ‘De hele crew is
verliefd geworden op haar. Ze is ongelofelijk.
Ze wist het als iemand een tekstfout maakte.
Ze kende het gehele script uit haar hoofd.
Ze wist bijvoorbeeld precies wat regel zes op
pagina vijf was! De eerste keer dat ik haar
zag, stond die kleine eigenwijze Asna in de
gang van een school naast een huis. Na wat
aandringen vertelde ze me een verhaal over
twee vrienden – een kat en een vlieg. Zo begint
de film dan ook’, vertelt Mohandas in een
interview in The Hindu. Het verhaal speelt zich
rondom Hasna af, wiens wereld bestaat uit
een kat en een vlieg, een garage, wat edelstenen
en de verre kreten van spelende kinderen.
Haar leven verandert ingrijpend als de garage
plaats moet maken voor een flatgebouw.
De film werd in december 2009 bekroond met
een Golden Lamp Tree voor de best geschoten
film op het Internationaal Film Festival
India. Geroemd werden de visuele verbeeldingskracht
en de integriteit en effectiviteit
waarmee de film gemaakt is.
Voor wie meer wil weten over de ontwikkelingen
rondom deze talentvolle filmmaakster en
actrice is Mohandas te volgen via Twitter.
Paju
De openingsfilm van het IFFR is Paju van de
Zuid-Koreaan Park Chan-ok. Eun-mo keert
terug naar haar geboortestad Paju nadat ze
drie jaar aan zelfonderzoek heeft gedaan in
India. De realiteit waarin ze terugkeert is niet
erg aangenaam. Haar appartement dreigt afgebroken
te worden en een gevreesd weerzien
met haar zwager Joong-shik, nu weduwnaar
|
Gedurende de drie jaar in India heeft Eun-mo ontdekt dat ze complexe gevoelens jegens Joong-shik koestert. Ze voelt zich gevangen en verlaat Paju. Hoewel ze gedacht had al haar emotionele conflicten in India opgelost te hebben, raakt ze dieper verstrikt in de dood van haar zus en wordt ze verscheurd tussen de waarheid en de gevoelens voor Joong-shik.
Babaji, an Indian Love Story
Tijdens het Rotterdamse filmfestival van 2009
vormde de lange documentaire Babaji, an
Indian Love Story van de Duits-Nederlandse
filmmaakster Jiska Rickels een opvallende
inzending. Cinéart was zeer onder de indruk
van de prestaties van deze jonge cineast en
besloot de rechten voor de Benelux te kopen.
|
Babaji, an Indian Love Story is een onwaarschijnlijk mooi liefdesverhaal over een 107-jarige sjamaan uit Oost-India. Wanneer zijn vrouw overlijdt wordt ze gecremeerd, maar hij kan geen afscheid van haar nemen en begraaft haar resten in zijn tuin. Ernaast graaft hij een graf voor zichzelf, waar hij elke ochtend in klimt en zijn dood afwacht om met haar herenigd te worden.
Vreemde paradijsvogel
|
IFFR: 27 januari t/m 7 februari 2010
Meer info: www.filmfestivalrotterdam.com.