Onderstaand artikel is gepubliceerd door VMT, 1-11-2011
door: Eline Cox
Arbeidsomstandigheden Unilever theeplantages Lipton onder de maat
Lipton thee van voedingsmiddelenproducent Unilever krijgt vaak ten onrechte het keurmerk Rainforest Alliance. Dat toonden onderzoekers van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) aan.
Slechte arbeidsomstandigheden
Door twijfel bij SOMO over nalatigheid van de strenge eisen die het keurmerk met zich meebrengt, voerde de stichting in samenwerking met Landelijke India Werkgroep een testcase uit naar de arbeidsomstandigheden bij acht theeplantages van Unilever. “Wij troffen geen verbeterde arbeidsomstandigheden aan. Schrijnend waren de gevallen van corruptie en seksuele intimidatie”, vertelt Sanne van der Wal, onderzoeker bij SOMO.
Klachten
Unilever heeft haar medewerkers opgeroepen klachten te melden via een al bestaande kliklijn of e-mailadres. Op de plantage is een Waardigheidscommissie opgericht om klachten te onderzoeken. Om machtsmisbruik van opzichters te voorkomen, wordt personeel alleen nog via een lotingssysteem aangenomen. “We schrikken heel erg van de beschuldigingen. Als het waar is, mogen wij dit niet tolereren. Voor ons is het lastig omdat niemand zich heeft gemeld”, zegt marketingdirecteur Michiel Leijnse van Lipton.
Rainforest Alliance
Unilever kondigde in 2007 aan alle Lipton thee in 2015 duurzaam gecertificeerd te maken met het keurmerk Rainforest Alliance. Dit betekent dat de thee wordt ingekocht van plantages waar het milieu zoveel mogelijk wordt gespaard en de arbeidsomstandigheden goed zijn. SOMO stelt dat de controles van Rainforest Alliance niet diepgaand genoeg zijn om sociale problemen te ontdekken. “Daar gaat het ons om.”
SOMO/LIW-rapport Certified Unilever Tea - Small Cup, Big Difference?
|
terug
LIW in de pers
Verantwoord Ondernemen
HOME Landelijke India Werkgroep
Landelijke India Werkgroep - 1 november 2011