Certified Unilever TEA
Introductie
Samenvatting Maatschappelijke organisaties wijzen theebedrijven zoals Unilever, wereldmarktleider in thee, al jaren op de noodzaak om iets te doen aan de vaak slechte arbeidsomstandigheden in deze sector. In reactie hierop nemen theebedrijven gelukkig meer hun verantwoordelijkheid. Steeds vaker wordt hiervoor door theeverkopers samenwerking gezocht met duurzaamheidskeurmerken, zoals Rainforest Alliance, Fairtrade en Utz Certified, die door strenge codes en controles in theorie de beste keus zijn. Met een groei van 2000% van 2004 tot 2009 en een geschat marktaandeel van circa 15% van alle geëxporteerde thee wereldwijd in 2011, maken deze keurmerken dan ook een stormachtige groei door. De praktijk op de theeplantages met een certificaat van Rainforest Alliance, veruit het grootste duurzaamheidskeurmerk in de sector, blijkt echter weerbarstig.
SOMO-onderzoeker Sanne van der Wal: ‘De bevindingen uit ons nieuwe onderzoek roepen twijfels op over de betrouwbaarheid van het Rainforest Alliance keurmerk. Toch heeft dit onderzoek niet primair de intentie om de betrouwbaarheid van keurmerken in twijfel te trekken en daarmee de groei van keurmerken in deze sector te remmen. Wel denken we dat het creëren van meer helderheid over de effectiviteit van de keurmerken in ieders belang is. En daarmee maakt dit onderzoek een begin.’ SOMO en LIW pleiten echter voor meer onderzoek naar de werking van keurmerken in de praktijk. Daarnaast bevelen ze Rainforest Alliance en de bedrijven die met dit keurmerken werken aan om de gevonden problemen beter te onderzoeken en tegen te gaan.
|
terug
LIW in de pers
Verantwoord Ondernemen
HOME Landelijke India Werkgroep