Uitbuiting in Indiase kledingindustrie
Europese en Amerikaanse bedrijven laten kleding maken in Tamil Nadu (India) door meisjes onder erbarmelijke omstandigheden. Er is sprake van misbruik en valse beloften. Het gaat veelal om Dalit - kasteloze - meisjes, jonger dan 18 jaar. De meisjes worden te werk gesteld via het ‘Sumangali Scheme’. SOMO en de Landelijke India Werkgroep (LIW) zetten deze problematiek uiteen in het rapport ‘Captured by Cotton’. Het rapport besteedt speciale aandacht aan vier grote Indiase geďntegreerde producenten: Eastman Exports, SSM India, Bannari Amman en KPR Mill. Zij leveren onder andere aan Bestseller (o.a. Only, Jack & Jones), C&A, Diesel, GAP, Marks & Spencer, Primark, Tommy Hilfiger en Inditex (o.a. Zara). Een aantal bedrijven zet zich in voor verbeteringen, maar uitbuiting komt desondanks nog vaak voor. In mei 2011 schreven veel landelijke en regionale dagbladen over het rapport ‘Captured in Cotton’ en de slechte arbeidsomstandigheden in relatie tot kleding afkomstig van Europese en Amerikaanse bedrijven. In augustus 2010 bezochten een aantal journalisten (op uitnodiging van European Coalition for Corporate Justice, ECCJ) de KPR Mill fabriek in India. Daarop volgden vele artikelen in kranten, magazines en op websites over de arbeidsrechtenschendingen. Ook modesites besteedden aandacht aan het onderwerp. Volkskrant-journaliste Ana van Es stelde in een serie artikelen deze uitbuiting van arbeiders in India aan de kaak. Daarmee won zij onlangs de Dick Scherpenzeel aanmoedigingsprijs, voor journalisten onder de 26 jaar die schrijven over ontwikkelingsproblematiek. Van Es: ‘Op de artikelen kwamen veel reacties, zowel van geschrokken lezers als vanuit de politiek. Het levert een maatschappelijke druk op die niet verkeerd is. De kennis en contacten van SOMO waren buitengewoon nuttig bij dit onderzoek. Zoiets zou anders veel meer tijd kosten. Voor beide partijen was het een vruchtbare samenwerking. De Dick Scherpenzeel aanmoedigingsprijs is voor mij natuurlijk een stimulans om vaker te schrijven over uitbuiting.’
Kamervragen
Kledingmerken beloven verbetering Via onderzoek van NGO's, berichten in de media als ook door controles bij toeleveranciers zijn bedrijven zich inmiddels bewust van het uitbuitende karakter van het Sumangali Scheme. Een aantal bedrijven heeft duidelijk stelling genomen tegen deze praktijken en heeft verbeterplannen ontwikkeld. Het SOMO/LIW-onderzoek laat zien dat er sinds augustus 2010 hoopgevende verbeteringen zijn doorgevoerd bij Eastman en enkele stappen tot verbetering zijn ondernomen bij KPR Mill. SOMO en LIW blijven het beleid en activiteiten, van bedrijven die in Tamil Nadu produceren en inkopen, actief monitoren. Bij de uitvoering van onderzoek werkt SOMO veel samen met de Schone Kleren Campagne.
Textielbranche
Lees hier de reactie van de Fair Wear Foundation. |
terug
LIW in de pers
Schone Kleding
HOME Landelijke India Werkgroep
