terug
Onderstaand artikel is gepubliceerd op: TimeToTurn.nl, 28-9-2006  (www.timetoturn.nl)


Kledingmerk G-Star op de koffie bij Time to Turn


Een bezorgd mailtje van G-Star: “We krijgen tientallen Time to Turn-actiekaarten binnen; wie zit daar achter?” Met de actiekaart roepen wij het kledingbedrijf op om ervoor te zorgen dat de medewerkers in Indiase fabrieken goed worden behandeld. G-Star kwam gisteren op de koffie.

De geluiden uit India zijn zorgelijk. Werknemersorganisaties in Bangalore klagen over slechte lonen, slechte omstandigheden, seksuele intimidatie en lange werkdagen, maar de fabriek FFI weigert met ze te praten. De rechter heeft ze nu zelfs verboden om te praten met Nederlandse clubs zoals de Schone Kleren Kampagne en de Landelijke India Werkgroep.

G-Star koopt een deel van zijn kleding in bij FFI. Ze zijn geschrokken van de actie van de Schone Kleren Kampagne en zijn dit jaar voor het eerst echt serieus bezig gegaan met het thema arbeidsomstandigheden. Maar nu: een stapel Time to Turn-actiekaarten in de bus! Gisteren kwamen ze op de koffie, de woordvoerder en de “maatschappelijk verantwoord ondernemen”-deskundige. Het was een gezellig gesprek en erg interessant.

“Het werkt wel”, was hun commentaar. “Vertel maar aan jullie achterban dat kaartenacties een succes zijn. We worden met onze neus op de feiten gedrukt en we zijn dit jaar beter gaan nadenken over waar onze kleding vandaan komt, en over hoe je dit naar buiten brengt.”

G-Star is in gesprek met alle journalisten van Nederland en doet hard z'n best om weer een goede naam te krijgen. “We doen alles om de situatie in de fabriek te verbeteren, maar we hebben niet zo veel te zeggen daar. Zeg maar dat mensen ons kunnen vertrouwen.” Tsja. Het zijn inderdaad aardige mensen bij G-Star.

Maar de actie-organisaties, Schone Kleren Kampagne en de Landelijke India Werkgroep, zeggen dat G-Star veel meer kan doen, en vooral bezig is met een charme-offensief. In India zijn nog steeds verschillende werknemerscomité's erg boos op de fabriek en er loopt zelfs een rechtszaak omdat een vakbond en de fabriek vette ruzie hebben.

Wie heeft er gelijk? Wij kunnen het niet beoordelen vanuit onze stoel, wie de schuld heeft en wie gelijk heeft. Maar uiteindelijk blijft onze wens overeind staan: wij willen geen hippe spijkerbroeken als de kans bestaat dat mensen daarvoor zijn uitgebuit. We willen schone kleding en dat willen we zien aan een onafhankelijk keurmerk! Concreet: we willen dat G-Star zich aansluit bij de Fair Wear Foundation of bij Made-By.

“We gaan daarmee bezig”, wist G-Star te melden. “We gaan ons in elk geval aansluiten bij de Fair Labor Association, en we gaan dan ook aan de slag met biologisch katoen.” (Dat laatste is interessant, want normaal, bespoten, katoen zorgt voor heel veel problemen in ontwikkelingslanden!)

We zijn benieuwd. Op dit moment kunnen we niet beoordelen of G-Star alles doet wat mogelijk is. Zodra G-Star zich aansluit bij een onafhankelijk initiatief, of bij Made-By, kunnen we echt objectief zien dat schone kleding een doel van het bedrijf is. Tot dan moeten we kaarten blijven sturen en laten zien dat we niet eerder stoppen.


terug LIW in de pers Schone Kleding HOME Landelijke India Werkgroep


Landelijke India Werkgroep - 7 augustus 2007